Strašákem stavebníků bývá projektová dokumentace. Pojďme se na toto téma podívat nezaujatě a pomoci Vám udělat si představu, co projektová dokumentace obnáší.
Hned zpočátku je rozdíl mezi tím, zda si přejete novostavbu nebo rekonstrukci stávajícího objektu. U nového domu musíme začít dispozicí domu. K projektové dokumentaci se vyjadřují sousedé, stavební úřad a další dotčené orgány např. památkáři, hasiči ... Projektovou nebo stavební dokumentaci si nemůže vypracovat každý sám. Je nutné pověřit zpracováním dokumentace autorizovanou osobu nebo firmu. Ta pracuje v souladu se stavebním zákonem. Přesně dle par. 158. Pokud si chcete ověřit, zda je Vámi vybraná firma nebo osoba způsobilá pro zpracování vašeho projektu, můžete si je ověřit v registrech České komory autorizovaných inženýrů a také u České komory architektů.
U rekonstruovaného objektu je potřeba stavbu geodeticky zaměřit. Po té se vypracuje studie a později dokumentace potřebná pro udělení stavebního povolení. Popíše se současný stav objektu a stejně tak také chystané změny a zásahy do budovy.
Projektant s Vámi projde několik možností řešení dle vašich přání a možností realizace stavby. Po vašem výběru a dohodě mezi vámi a projektantem nebo projekční firmou se vypracuje konečná verze projektové a obsáhlé informace k projektové dokumentaci najdete ve vyhlášce 499/2006.
Jak to s dokumentací probíhá?
- navštívíte místo realizace a pořídíte fotografie
- zaměříte stávající budovu, je-li nějaká
- zjistíte potřebné informace o pozemku buď z katastru, ze stavebního úřadu, od majitelů či realizovatelů stavby
- vytvoří se studie - návrh dle naší představy o stavbě
- zpracuje se dokumentace nezbytná pro vydání stavebního povolení
- předá se dokumentace stavebnímu úřadu
- vyčká se na vyjádření dotčených osob a orgánů
- v případě námitek a připomínek se zjistí, co je potřeba doplnit, změnit...
- po odstranění sporných bodů dojde ke schválení dokumentace
- po schválení následuje vydání stavebního povolení
- můžete začít a zde můžeme nabídnout např. i naše služby - anhydritové podlahy, příp. podlahové topení
- kolaudace a stěhování
Z čeho se dokumentace skládá?
- úvodní zpráva, která nás provází
- technická zpráva, kde je vše přehledně shrnuto
- jednotlivé části technicky popsané tzn. kanalizace v domě, plyn, topení, voda, stavební část ...)
- výkresy situace domu, pohledů na dům, půdorysy stavby...
- projekty na topení, plyn, elektřinu a jiné přípojky
- bezpečností hlediska a řešení stavby
- nezbytný průkaz energetické náročnosti nové budovy.
Jak je to náročné finančně?
- Je potřeba zaplatit za projektovou dokumentaci pro územní řízení. To je částka kolem několika tisícikorum.
- Další je potřeba dokumentace pro získání stavebního povolení. To už se pohybujeme v desítkách tisíc korun.
- Průkaz energetické náročnosti a radonu také něco stojí.
- Jistě se najdou firmy, kde Vám nabídnout zpracování projektové dokumentace. Vždy je potřeba řídit se zdravím rozumem a úplně nejlepší je se řídit doporučením na prověřené firmy.
- Nesmíme zapomenout na správní poplatky.
Projektová dokumentace obsahuje různé stupně rozpracovanosti a také finanční náročnosti. Můžete si objednat například:
- Jen zpracování investičního záměru. Tj. přípravné práce, umístění stavby, odhady nákladovosti stavby, prověření lokality...
- Dokumentace určenou pro řízení územní vzhledem na umístění budovy na určený pozemek.
- Dále dokumentaci potřebnou k udělení stavebního povolení - výsledkem je povolení nebo ohláška.
- Dokumentace nutná pro provádění stavby - obsahuje specifické informace o materiálech, rozpočet stavby, detaily a přesné informace ke stavbě.
- Pokud je to vaším přáním, je také možné vyhotovit dokumentaci pro výběr firmy, která bude stavbu realizovat. To se používá především u veřejných zakázek.
Výši správních poplatků se dozvíte na vašem stavebním úřadě.